Onlinekurs
MUSIC BUSINESS
Vill du utveckla artistkarriärer och professionella musikprojekt? Denna diplomkurs ger dig inblick i bakomliggande processer med viktiga verktyg, från branschexperter.
Utveckla framtidens stjärnor
Nya artister dyker upp konstant och det släpps över 40 000 låtar varje dag på enbart Spotify. Därför blir personerna runt kreatören allt viktigare för att nå igenom bruset, men rollerna behöver professionaliseras för mer långsiktig framgång.
Music Business är en praktisk och onlinebaserad diplomkurs för att kunna utveckla kreativa projekt inom musikbranschen. Under kursen deltar du i digitala workshops och e-träffar deltagare från hela landet, för att bolla värdefulla lärdomar och insiktsfulla erfarenheter. Ta del av självstudier med videomaterial från branschexperter inom olika områden, när det passar dig, med fördjupning inom allt från branschkunskap och artistutveckling till livemusik och marknadsföring. Efter avklarad kurs blir du certifierad och erhåller ett diplom i Music Business från DMG Education.
8 veckor
Onlinebaserat
Branschexperter
-
Information
-
Kurslängd:
8 veckor
-
Kursperiod:
15 april - 7 juni 2024
-
Ansökan:
Stänger 10 april 2024
-
Kursavgift:
Nu 2 995 kr (ord. 3 995 kr från 1 april 2024) - går att delbetala på 2 månader.
Nödvändiga kunskapsområden
1. Målsättning & Karriärplanering
Förstå vikten utav att värdera tid och jobba med tydliga mål i denna kreativa bransch. Här får du konkret kunskap med effektiva verktyg som skapar rätt förutsättningar, både för kommande projekt och din egen branschkarriär.
2. Branschkunskap & Upphovsrätt
När du vet hur musikbranschen fungerar, är det lättare att arbeta i den. Här får du en genomgång av hur dagens musikbransch ser ut och vilka aktörer som finns i den. Du lär dig dessutom grunden för musikbranschen; upphovsrätt!
3. Artistutveckling & Management
Dagens management behöver professionaliseras. Få inblick i arbetet bakom att utveckla artister och kreatörer, samt hur deras karriärer kan optimeras i ditt kreativa projekt. Lär dig hur rollen agerar, samt vilka andra parter som finns.
4. Livemusik & Arrangörskap
Den största intäktskällan inom musikbranschen kommer från livemusik. Här får du verktyg för att boka, planera och genomföra exempelvis en konsert eller turné. Få koll på allt från roller och pengaströmmar till avtal och uppföljning.
5. Marknadsföring & Försäljning
En av de vanligaste frågorna idag är "hur når jag igenom bruset?”. Här får du branschspecifika metoder för att kunna marknadsföra och sälja musik. Hjälp dagens artister framåt, med fokus på digitala strategier och sociala medier.
6. Affärsmodeller & Plattformar
Digitalisering har minst sagt påverkat musikbranschen. Få en överblick av hur musik hamnar på streamingtjänster och hur spellistor funkar. Förstå framtidens teknologier som Artificiell Intelligens, Blockchain och Internet of Things.
8 veckor
med spännande kunskap och ny inspiration.
5 h/vecka
inklusive studiematerial & livetillfällen.
5 livetillfällen
med 1 hybridträff & 4 digitala workshops.
Ditt unika kurspaket:
5 interaktiva livetillfällen med övriga deltagare
Exklusivt videomaterial för egna självstudier
Arbete med eget praktiskt case under kursen
Tillgång till kursmaterialet efter kursen
Nätverk av framtida branschkollegor
Diplom certifierat av DMG Education
Vem ska gå kursen?
Detta är en professionell diplomkurs för dig som är redo att utveckla artistkarriärer och musikprojekt, antingen utifrån ett nuvarande projekt som du jobbar med eller utveckla en tidigare idé. Du har egen vilja för att jobba med exempelvis management, skivbolag, bokning eller förlag - där vi önskar hjälpa dig att utveckla denna vilja till något konkret tillsammans med ett nätverk av framtida branschkollegor. Kursen består till stor del av självstudier och livetillfällen under kvällstid, det passar alltså även dig som vill kombinera studier med jobb. Upplägget är anpassat för aktivt deltagande, i syfte att utveckla din branschkarriär till nästa nivå - vilket innebär att kursen inte passar de som enbart söker grundläggande branschkunskap (se då istället Music Industry Fundamentals).
Studiematerial med experter
Tomas Jernberg
Grundare & Partner, Dimberg Jernberg MGT
Berättar om arbetet inom management. Tomas startade sin egen karriär som manager i början av 2000-talet, med artister som HammerFall och Mustasch. Han mellanlandade sedan på Warner Music, tills han startade managementbolaget Dimberg Jernberg management med representation av artister som Roxette, Per Gessle, Nause, Peter Jöback, Jonas Åkerlund m.fl. Hör mer i Musikbranschpodden avsnitt #2 & avsnitt #42
Revin Baban
Artistmanager & Konsult, Rev45
Går igenom artistutveckling från en artists perspektiv. Revin har arbetat med marknadsföring och sälj inom underhållningsindustrin som anställd på några av de största bolagen såsom Warner Music, Activision Blizzard, MTG Radio. På senare tid har hon arbetat som Head of Label på musikbolaget Northbound Music Group och grundat egna managementbolaget Rev45. Hör mer i Musikbranschpodden avsnitt avsnitt #18 & avsnitt #48
Stefan Palmquist
VP Sales, Mediatool & Grundare, Dist Sthlm
Fokuserar på digital marknadsföring och sociala medier. Stefan har arbetat som nordisk försäljningschef på bland annat Spotify, med mångårig bakgrund från mediebranschen. Han startade inom mer traditionella medier, men siktade in sig tidigt på digitala medier. Efter nära 20 år i mediebranschen, har han fortfarande brinnande intresse och nyfikenhet kring nya saker. Hör mer i Musikbranschpodden avsnitt #25 & avsnitt #44
Narin Karadaghi
Chefsjurist, Amuse
Narin Karadaghi jobbar på svenska musikbolaget amuse, där ser hon över företagets affärer och driver ett internationellt legal-team. Hon har länge utmanat underhållningsbranschens lagliga strukturer och ger här nya perspektiv på hur man kan skapa rättvisa deals och maximera värde för samtliga parter. Tidigare arbetsgivare inkluderar världsledande PC-spelsbolaget Paradox Interactive samt svenska distributionskollegan Record Union. Hör mer i Musikbranschpodden avsnitt #109
Daniel Johansson
Musikbranschforskare & Skribent
Undervisar kring nya tekniska plattformar och affärsmodeller. Daniel har under årens lopp jobbat med många svenska rättighetsorganisationer, musikbolag och förlag på olika sätt. Som musikbranschforskare ligger fokus på teknik och ekonomi kring digitala distribution, han skriver och analyserar även i musikbranschens officiella nyhetsorgan musikindustrin.se - Hör mer i Musikbranschpodden avsnitt #35 & avsnitt #98
Lina Pettersson
Co-Owner, The Satchi Six
Lina har hållit på med musik i olika former sedan tonåren. Arrangörskapet tog fart under högstadiet, men har under åren även jobbat med bl.a. musikjournalistik, marknadsföring och projektledning. Detta tog henne till Live Nation som bland annat bokningsagent och Head of Sales, innan hon blev ansvarig för hela Live Nations svenska avdelning och agentur. Numera är hon delägare på The Satchi Six som är ett skivbolag, management och liveagentur.
Andreas Andersson
VD, DMG & Värd, Musikbranschpodden
Inleder kursen med målsättning och självutveckling. Andreas har bland annat spelat i band och varit turnéledare. Så småningom ville han hjälpa band att bli deras egen manager, och göra branschkunskap mer tillgänglig över hela landet. Detta ledde honom till att grunda DMG och dela kunskap med inflytelserika branschpersoner även som värd i Musikbranschpodden. Hör mer i poddavsnitten #27, #28, #58, #68 & #78
DMG Education får snittbetyget 4,8 av 5 från deltagare
Vad tycker deltagarna?
Läs intervjuartiklarAffärsutveckla kreativt projekt
Kurslängd: 8 veckor
Kursperiod: 15 april - 7 juni 2024
Ansökan: Stänger 10 april 2024
Kursavgift: Nu 2 995 kr (ord. 3 995 kr från 1 april 2024) - går att delbetala på 2 månader
Nöjdhetsgaranti: Pengarna tillbaka inom 25 dagar, om du inte är 100% nöjd
FAQ
Diplomkurserna är 8 veckor med studietid på ungefär 5 h/vecka totalt - vilket inkluderar livetillfällen(5 st) under kvällstid samt självstudier när det passar dig.
Första livetillfället sker i Stockholm med möjlighet till digital uppkoppling, för introduktion och presentation, samt övriga fyra interaktiva livetillfällen sker digitalt genom Zoom - där du kan fördjupa dig, samarbeta med kurskamrater, diskutera aktuella ämnen och ställa dina frågor. Självstudiematerialet kommer i form av videos, pdf, mallar och länkar. Inför varje ny onlineföreläsning på måndagar släpps material och frågeställningar på vår plattform Itslearning, som du kan ta del av antingen innan eller efter föreläsningen.
Kursen är strukturerad för att passa ett hektiskt schema, och fungerar alltså även för dig som vill kombinera studier med jobb. Upplägget är anpassat för aktivt deltagande, i syfte att utveckla din karriär till nästa nivå, vilket innebär att kursen inte passar de som enbart söker grundläggande branschkunskap (se istället Music Industry Fundamentals).
Efter avklarad kurs blir du certifierad och erhåller ett diplom från DMG Education, med fortsatt tillgång till kursmaterialet upp till en månad efter kursen.
Ja, att ha en fungerande webbkamera och mikrofon/headset är en av grundförutsättningarna för att gå kursen. Utan detta kommer du inte få ut 100% av kursen.
Första livetillfället sker som en hybridträff, där det finns möjlighet att både ses fysiskt i Stockholm och delta digitalt genom Zoom. Första livetillfället fokuserar på introduktion och presentation med deltagare, medan övriga fyra livetillfällen fokuserar mer på interaktion som digitala workshops.
Nej, våra onlinekurser är inte CSN berättigade, men vi erbjuder möjlighet till delbetalning av kursavgiften.
Om du klarat av alla moment och inlämningar i kursen postar vi ditt diplom några veckor efter kursavslut.
DMG Education har ett välrenommerat rykte hos branschen, med ett brett nätverk som antingen känner till våra utbildningar eller själva gått våra företagsutbildningar. Med ett diplom från DMG Education bygger du mer trovärdighet efter slutförd kurs, då det påvisar att du lärt dig nödvändiga kunskaper och färdigheter.
Du får bra förutsättningar med större möjlighet till arbete och affärer efter kursen, men du behöver själv lägga ner viljan och tiden för att nå dit. DMG Education bidrar gärna med support och coachning längs vägen!
Efter att du har skickat in din ansökan med personlig motivation, så går vi igenom denna och du får svar inom 7 dagar med ett antagningsbesked. Vid antagning kan du välja att betala hela summan eller delbetala(2-3 månader) med faktura. För att bli slutligt antagen, behöver du bekräfta kursplatsen inom 5 dagar. PS: Ansökan är alltså inte bindande förrän du blivit antagen och sen tackat ja till kursplatsen.
Kontakta oss
Vill du ha mer information? Svårt för att bestämma dig? Kanske boka in ett möte? Chatta gärna med oss eller maila kursledare Andreas Andersson på andreas@dmgeducation.se.
KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET
Inget spam, bara utbildning