Artiklar

Coaching i musikbranschen: 5 sätt att öka potential med DMG-studenter

  • Pako Hamza
  • 3 april 2023

Coaching i musikbranschen: 5 sätt att öka potential med DMG-studenter

För att lyckas inom den snabbrörliga musikbranschen så krävs inte bara talang eller hårt arbete, utan också rätt stöd och vägledning. Det är där coaching kommer in i bilden. En coach kan vara en ovärderlig tillgång, och här listas fem olika sätt det kan hjälpa dig nå framgång, vilket också får medhåll från studenter i Yh-programmet Music Business Developer på DMG.

 

Coaching är en personlig och anpassad process som fokuserar på att hjälpa dig att uppnå dina mål. En coach kan fungera som en mentor, rådgivare och stöttepelare för att exempelvis utveckla färdigheter, stärka självförtroendet, bygga nätverk, identifiera styrkor/svagheter samt uppnå personliga och professionella mål.
 

Att hitta rätt coach är avgörande för att du ska få ut det mesta av coachingen. Det är viktigt att du hittar någon som du känner dig bekväm med och som har erfarenhet inom ditt område. På DMG Education erbjuds studenterna i programmet Music Business Developer bland annat ett gäng frivilliga och grymma coacher inom musikbranschen, från olika bakgrunder och branschområden, just för en större chans till att hitta rätt matchning.
 

För många av DMG-studenterna är coaching en viktig faktor för att uppnå sina mål inom musikbranschen. Genom att arbeta med en coach kan studenten bland annat få perspektiv kring branschen, bolla lärdomar från programmet, stöd i att söka praktikplats, få hjälp med projektarbeten och mer. Här listas fem specifika sätt som coaching kan hjälpa dig att blomstra i din karriär inom musikbranschen, med uppbackning från studenter i programmet på DMG.


 

#1: Ökad förståelse av musikbranschen

Att förstå musikbranschen och dess dynamik är viktigt för alla som arbetar inom den, branschkunskap är också det som arbetsgivarna efterfrågar mest enligt Musiksveriges kompetensrapport. Detta är en av de viktigaste fördelarna med coaching. Genom att arbeta med en coach får man inte bara allmänt ökad förståelse kring musikbranschen, utan det kan också hjälpa till att bättre förstå specifika delar av branschen eller dit man önskar utvecklas.
 

Detta kan inkludera allt från att förstå hur man bygger upp karriär med artister, hur man hanterar förhandlingar med skivbolag eller hur man marknadsför musik på bästa sätt. Här blir det då ännu viktigare att välja en coach som har liknande erfarenhet och bakgrund som en själv. Det förklarar även studenten Mia Palmqvist som valde en coach med erfarenhet och bakgrund som manager likt henne själv utanför programmet:
 

“Det har varit helt ovärderligt att vi jobbar med samma sak, för som manager måste man utvecklas på ett brett plan, kontinuerligt. Det dyker upp saker, man lär sig - men det går snabbare att lära sig om man kan bolla det med någon som redan har varit genom just den biten. För mig har det nog handlat om att få bekräftat att jag tänker rätt i jobbet. Man får så många konstiga och oseriösa råd i den här branschen, så att ha en framgångsrik manager att kunna lita på har varit fantastiskt!”

 

#2: Ökad motivation & inspiration

Musikbranschen kan vara en utmanande bransch att arbeta inom, och det är lätt att tappa motivationen när man står inför hinder och utmaningar. En coach kan hjälpa till att identifiera vad som driver och inspirerar en person, samt ge en extra dos motivation och stöd för att fortsätta kämpa.
 

Att ha en coach med liknande erfarenhet som en själv kan återigen göra det lättare att exempelvis bryta ner de specifika målen i mindre delar, samt kunna ge rätt verktyg och strategier för att ta sig just dit. Genom att arbeta med en coach kan man också lära sig att vara uthållig och våga ta risker, vilket är extra viktigt för att exempelvis starta bolag inom musikbranschen. Som studenten Mathias Grevin Garvö uttrycker det:
 

“Jag tycker det är en stor del av att bli motiverad. När man tar perspektivet att jag har en vilja att driva ett eget företag i musikbranschen, så kan det kännas ganska övermäktigt snabbt. Då har coachen kunnat ge konkreta svar på mina problem och frågeställningar, eftersom att han har erfarenhet av det själv. Det har hjälpt min motivation för att man kan göra väldigt mycket på egen hand, bara om man vågar och är uthållig på något sätt.“

 

#3: Hjälp med karriärplanering & målsättning

När det gäller karriärplanering och målsättning inom musikbranschen så kan coaching vara ovärderligt för nå sina professionella mål. En coach kan hjälpa till att identifiera och definiera specifika mål och även erbjuda konkreta steg för att uppnå dem. Detta kan även vara särskilt användbart för de som vill byta karriärer och behöver hjälp att navigera inom en ny bransch som kan vara svår att förstå.
 

Att planera sin karriär är viktigt och en coach kan fungera som en mentor och bollplank för att hjälpa till dig att utveckla en långsiktig karriärplan. Genom att diskutera dina karriärmål och förväntningar kan en coach ge värdefull feedback och vägledning om hur man kan uppnå dem. Men detta kan kräva ett ömsesidigt samarbete, där studenten också kan förbereda ämnen som hen vill diskutera med coachen, och kanske jobba med metoder som TGROW-modellen. Att ta coaching på allvar och förbereda sig inför varje session kan nämligen hjälpa en att maximera nyttan av varje möte. Som studenten Maja Lönnehed uttrycker det:
 

“Under första riktiga mötet så diskuterade vi vad jag ville få ut av coachningen och hur vi skulle lägga upp det, där vi bestämde att vi skulle ha fysiska möten en gång i månaden, på TEN’s kontor där coachen jobbar. Inför varje möte så hade jag förberett ett ämne som jag ville ta upp och diskutera, men jag försökte också lyfta aktuella saker som vi lärt oss just då under utbildningen. Detta för att få ett yttre perspektiv på det och försöka “översätta teorin till verkligheten”, vilket jag tror var ett bra upplägg då det gav många viktiga insikter.“

 

#4: Skapa värdefulla kontakter & nätverk

Coaching kan också hjälpa dig att skapa värdefulla kontakter och nätverk inom branschen. Genom att arbeta med en coach som är aktiv inom branschen och har ett brett nätverk av kontakter, kan du exempelvis få inbjudningar eller introduktioner som du annars inte skulle haft tillgång till.
 

Dessa kontakter kan också ge insikter och råd om karriärvägar, men även andra möjligheter inom branschen. Genom att ha kontakter inom specifika branschområden som man själv önskar jobba inom så kan man, utöver att lära sig mer om själva området, få exempelvis tidiga tips kring lediga jobb och arbetsmöjligheter. Som studenten Karl Moreau uttrycker det:
 

”Att skapa en värdefull kontakt med en person som befinner sig i den del av branschen som man själv drömmer om att jobba inom betyder otroligt mycket. Det hjälpte mig speciellt förstå den branschen som min coach jobbade inom, skivbolag. Jag valde coach mycket för att bolaget var av intresse samt att min coach jobbar som projektledare. Tyckte det lät mycket intressant, och något som jag själv skulle kunna tänka mig. Känslan jag fick av ett större majorbolag var väldigt bra, så när möjligheten fanns att söka praktik på Sony så tog jag chansen.”

 

#5: Ökad självmedvetenhet & självförtroende

Att ha en coach kan verkligen hjälpa till att öka ens självmedvetenhet och självförtroende. Genom att ha någon att prata med som har gått igenom liknande situationer och haft liknande erfarenheter kan det ge en känsla av att man inte är ensam i sina känslor och osäkerheter. Detta kan vara särskilt viktigt för studenter och unga yrkesverksamma som är nya i branschen och behöver extra stöd eller rådgivning.
 

Genom att välja en coach som liknar en själv, och kanske t.o.m. har erfarenhet som student, så kan man få en mentor som förstår ens egna specifika utmaningar och bättre hjälpa till att navigera i den nya miljön. Detta kan ge en tydligare bild av vad man vill uppnå långsiktigt och vilka steg man behöver ta, samtidigt som att en konkret plan ofta kan få en att känna sig tryggare. Som studenten Lisa Nyberg uttrycker det:
 

“Att min coach var tidigare DMG-student har absolut hjälpt mig. När jag började på DMG hade jag rätt lite erfarenhet av musikbranschen, och under utbildningen var det många stora frågor som man behövde klura ut - vem är man? vad vill man? Då min coach tidigare hade varit i exakt samma position som mig så kunde jag lätt bolla dessa tankar och osäkerheter som kunde uppstå, och därmed ge mig en mer tydlig bild av vad som är viktigt och vart jag vill komma långsiktigt.“


 

Främjande av coaching & betydelsen för framgång - DMG Education

DMG är dedikerade till att ge studenterna de verktyg och kunskaper som krävs för att nå sina mål inom musikbranschen. Coachning är en viktig del av Yh-programmet Music Business Developer, dels för att att utveckla sitt business-mindset men även för att förhindra eventuella negativa tankar och beteenden. 
 

Att matcha studenter med erfarna branschexperter som coacher tror vi kan leda till mer djupgående förståelse och bättre förberedelse i karriären mot framtidens musikbransch. Som utbildningsledaren Niclas Gustafsson på DMG Education uttrycker det:
 

“Coaching är en fantastisk möjlighet för att hjälpa studenterna att hitta sin väg och förbereda sig för praktikmöjligheter och sin anställningsbarhet i framtiden. Den personliga och anpassade vägledningen hjälper dem att ta beslut om sin karriärer och sina mål, men även möjligheten att utforska sin potential, för att kunna ta sig an alla utmaningar inom musikbranschen."

 

PS: Vill du vara med och utveckla framtidens musikbransch? Läs mer om onlineprogrammet Music Business Developer

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

mån 03 Apr 2023

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning